۲۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۳۳

کریم زاده خبر داد:

اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار در 35 روستای حوضه دریاچه ارومیه/ تعیین 18 هزار هکتار بعنوان سایت اصلی

اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار در 35 روستای حوضه دریاچه ارومیه/ تعیین 18 هزار هکتار بعنوان سایت اصلی

ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار در 35 روستای حوضه دریاچه ارومیه با همکاری دولت ژاپن و undp خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسمعیل کریم زاده بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه ای با حضور سرپرست نمایندگی برنامه عمران سازمان ملل ، رئیس گروه انرژی و محیط زیست ، مدیریت سوانح برنامه عمران ملل متحد در ایران و اعضای ستاد راهبری کشاورزی پایدار افزود: به منظور اجرایی کردن یکی از اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه ، طرح مشترکی بین دولت ژاپن ، برنامه عمران سازمان ملل (undp) ، دفاتر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست استان اجرایی می شود.

وی اظهار داشت: در قالب  اجرای این طرح 35 روستا واقع در شهرستانهای ارومیه، میاندوآب، مهاباد، نقده و سلماس در سطح 18 هزار و 378 هکتار به عنوان سایتهای اصلی مشخص شده اند و در حال حاضر این طرح در این روستاها در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با راهبرد مدیریت مشارکتی از اولویتهای جهاد کشاورزی برای نجات این حوضه آبی است، عنوان کرد: از این مقدار سطح زیر کشت، حدود 15 هزار و 900 هکتارآن را زمینهای زراعی و بقیه را اراضی باغی تشکیل داده که بیش از 6 هزار و 650 نفر بهره بردار در این اراضی مشغول فعالیت هستند.

کریم زاده نقش جوامع محلی و مشارکت آنها را در برنامه های زیست محیطی و حفاظت از تنوع زیستی را مهم ارزیابی و اضافه کرد: استفاده بهینه از آب مصرفی در بخش کشاورزی توسط بهره بردارن یکی از اهداف اصلی توسعه کشاورزی پایدار است که نیازمند همکاری و ارتباط تنگاتنگ بین مسئولان شهرستانها با بهره برداران در این روستاهاست .

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی یکی ازقطبهای کشاورزی و دامی کشور محسوب می شود و اقتصاد آن بر محور کشاورزی استوار است ما از اجرای طرحهای استقرار کشاورزی پایدار در استان استقبال و حمایت می کنیم.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و دبیر کمیته راهبری برنامه کشاورزی پایدار نیز در این رابطه اظهار داشت: به منظور پايداري در فعاليت هاي کشاورزي يکي از جنبه هايي که بايد مدنظر قرار گيرد ايجاد تعادل در فعاليت هاي زيست محيطي مي باشد.

امین آقایی با اشاره به اینکه 6 کانون در این روستاها و برای هر کانون یک روستا به عنوان مرکز اصلی اجرای طرح انتخاب شده، اظهار داشت: این روستاها از لحاظ شاخص های اقتصادی و اجتماعی نسبت به دیگر روستاها اولویت دارند و با حضور کارشناسان محیط زیست به عنوان روستاهای پایلوت انتخاب شده اند .

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی کشاورزی پایدار از فروردین ماه سال جاری در استان آغازشده، تاکید کرد: دفاتر شرکتهای فنی و مهندسی و مسئولان ذیربط در قالب 6 کانون اجرایی بر استخراج و تهیه اطلاعات مربوط به کشت محصولات غالب منطقه، زمان کاشت و برداشت و میزان آب مصرفی این مناطق توسط افراد این کانونهای اجرایی نظارت می کنند.

دبیر کمیته راهبری برنامه کشاورزی پایدار آذربایجان غربی ادامه داد: انتظار می رود با اجرای این طرح 9 تاکتیک در سال زراعی جاری عملیاتی شود که با تاکید بر دو محور توانمندسازی و ارتقای مهارت جوامع محلی در تامین معیشت و افزایش بهره وری تولیدات خود و نیز سازماندهی و به کارگیری توان و امکانات جوامع محلی و تشکلها در قالب شبکه مدیریت مشارکتی برای کمک به روند احیای دریاچه ارومیه خواهد بود .

بالا سوبر امانیام مورالی سرپرست نمايندگي سازمان ملل متحد در ايران نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از همکاری تشکلها و جوامع محلی در حفاظت از تالابها و اجرای کشاورزی پایدار دراین استان به این نکته اشاره کرد: سازمان ملل متحد آماده هرگونه همکاری با تشکلهای مردم نهاد بوده و آماده است تا مساعدت هاي علمي و فني خود را براي بهبود وضعيت درياچه اروميه جهت عملياتي كردن ارائه دهد.

سرپرست نمايندگي سازمان ملل متحد و هیئت همراه که به منظور بازدید و پیگیری روند استقرار برنامه کشاورزی پایدار در زیر حوضه دریاچه ارومیه به استان آذربایجان غربی سفر کرده اند در ادامه جهت آشنایی با ساختار و سازماندهی ایجاد شده در جلسه کارگروه کمیته اجرایی استان و شهرستان ارومیه نیز شرکت کردند.

پس از این جلسه نیز در کارگاه مشارکتی ورود به جامعه محلی که با حضور شریفی مقدم مجری این طرح و اعضای ستاد کمیته راهبری استان ، نماینده سازمان آب و اداره محیط زیست و اهالی روستای فقی بیگلو و شوراهای روستاهای پیرامون در کانون باراندوز چای ارومیه در محل روستای فقی بیگلوی ارومیه تشکیل شد.

مورالی و هیئت همراه از مراحل اجرایی فاز اول این برنامه در 4 مزرعه نمونه تحت پوشش در روستای گل از توابع شهرستان نقده بازدید به عمل آوردند و با روند توسعه کشاورزی پایدار در این روستا آشنا شدند .

کد خبر 2315259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha